23948sdkhjf

Anders Hagh sætter flere ord på strategien: Her skal væksten komme fra

Topchefen i Salling Group er fortsat på vækstjagt. Han fremhæver Polen som et marked med stort potentiale, og markedet hjælper desuden den succesfulde koncern med at holde sig skarp

Anders Hagh, adm. direktør i Salling Group har store planer om vækst. I jagten på den holder han et skarpt øje med sine konkurrenter, og koncernens vækst skal langt fra kun komme fra det danske marked.

Det er nogle af hovedpointerne i topchefens oplæg under overskriften ’En del af kundernes hverdag i en omskiftelig verden,’ som han gav på Retail Institute Scandinavias årlige FMCG Fast Forward-konference i København. RetailNews var til stede.

- Stærkt ejerskab og sund økonomi forpligter. Jeg vil meget nødigt, når vi kigger tilbage på 2024, kunne sige, at vi ikke tog de muligheder, der var. Derfor vil vi med den nye strategi opnå at blive større, stærkere og mere robust. Vi kommer til at investere massivt i Danmark. Vi bliver aggressive på butiksåbninger. Mere service og kundeoplevelser og udvalg. Vi presser alt, hvad vi kan, for at fastholde vores position, siger topchefen, og henviser til Salling Groups nye strategi, der går under navnet 'Aspire '28,' som blev lanceret i oktober.

Salling Groups milliardstrategi, Aspire '28

  • Strategiperioden løber indtil udgangen af 2028.
  • Samlet vil man investere op mod 13 mia. kr. i den periode i butikker, drift, innovation med mere. 
  • Dertil kommer en pulje med "et stort milliardbeløb", som direktør Anders Hagh formulerer det, til "markante opkøb". 
  • I 2028 vil Salling Group omsætte for mere end 100 mia. kr. 
  • Alle tyske Netto-butikker skal opdateres til det nyeste butikskoncept. 
  • Antallet af Netto-butikker i Polen skal øges fra 650 til 1000. 
  • Dertil vil der blive "investeret massivt i nye løsninger og systemer" til de omtrent 60.000 medarbejdere i koncernen i både Danmark, Tyskland og Polen. 
  • Derudover etablerer Salling Group "Salling Seeds" - en innovationspulje på en halv mia. kr., som kan bruges på investeringer i start-ups og små virksomheder med fokus på teknologi, bæredygtighed og produktudvikling. 

Kilde: Salling Group

Anders Hagh fortæller, at han er meget bevidst om, hvor hurtigt konkurrencesituationen kan ændre sig på markedet. Han henviser f.eks. til Coop, som for et par år tilbage pludselig stod i en stor krise.

- Coops situation har været dækket i pressen, men jeg er nødt til at forholde mig til, at der sker noget der. Det fortsætter formodentligt, siger han og fortsætter:

- Det er veldokumenteret, hvor hurtigt det kan gå, hvis man ikke holder skarpt øje med konkurrent-billedet. Jeg har stor respekt for vores konkurrenter, og hvis vi ikke forbliver offensive, så kommer de til at bide os i haserne. Derfor investerer vi massivt i Danmark.

Derfor har koncernen også hele tiden et blik på konkurrenterne i jagten om at bevare dens stærke markedsposition:

- Der er mange dygtige konkurrenter, som holder markedet og os til ilden. Vi forsøger at se på, hvad de gør godt og implementere det hos os, samtidig med at fortsætte med det, som vi gør godt.

Vil omsætte for 100 mia. kr.

En del af Salling Groups nye strategi er at omsætte for over 100 mia. kr. i 2028. Men direktøren vil ikke sætte tal på, hvor stor en del af væksten, der skal komme fra de enkelte markeder. Konkurrenterne i Danmark kan dog godt forvente endnu mere konkurrence fra Salling Group.

- Vi ser ikke, at det danske marked er udtømt. Jeg ser stadig mange steder i Danmark, hvor kunderne kan have glæde af at have en Netto. Jeg håber, at vi bliver ved med at tage markedsandele. Vi er offensive, men en stor del af væksten ligger også uden for Danmark.

Salling Group meldte også for nyligt ud, at jagten er gået ind på en 'opkøbs-direktør'.

Noget af det, der også skal skabe væksten i Danmark, er at lokke kunderne til butikkerne af andre årsager end de rationelle såsom pris og placering.

- Vi må erkende, at kunderne kommer i vores butikker af rationelle årsager, der er, at butikkerne ligger tæt på, priser, varer. Vi skal tale til det emotionelle. Så vi skal være dygtigere til at få fokus på effektivitet og drift for at levere en sund forretning, men kunderne skal også have en god oplevelse, når de handler. Nogle af vores konkurrenter er endnu dygtigere til det, så det skal vi blive bedre til, siger han og fortsætter:

- Loyaliteten i Dansk dagligvarehandlen er ekstremt lav. Så hvis vi kan få flere til at lægge mere i kurven hos os frem for konkurrenterne, er der et kæmpe potentiale.

Salling Group

  • Salling Group er en dansk dagligvarekoncern.
  • Nuværende administrerende direktør er Anders Hagh - hans forgænger var Per Bank.
  • Salling Group driver supermarkeder, discountbutikker og hypermarkeder med butikkerne Netto, Føtex og Bilka.
  • Tilsammen ejer Salling Group over 650 butikker i Danmark bestående af omtrent 550 Netto-butikker, over 100 Føtex-supermarkeder og 19 Bilka-hypermarkeder.
  • Herudover ejer Salling Group BR, Flowr, stormagasinerne Salling, Skagenfood A/S og driver franchisekæderne Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark.
  • Salling Group er ejet af F. Salling Holding A/S og F. Salling Invest A/S, der ultimativt er ejet af Salling Fondene - Købmand Herman Sallings Fond og Købmand Ferdinand Sallings Mindefond.
  • Salling Group omsatte i 2023 for 70,3 mia. kr. - og tjente 1,6 mia. kr. efter skat.

Kilde: Salling Group

"Polen hjælper os med at holde os skarpe i Danmark"

Topchefen påpeger især Polen som et marked, hvor der er et kæmpe potentiale for vækst. 

Polen er det marked, hvor Netto har flest butikker. Dernæst kommer Danmark og Tyskland. Danmark er størst på omsætning. 

- Vi skal være større i Polen. Som danskere undervurderer vi det marked. Der bor 40 mio. mennesker i det marked. Det er snart en af EU’s største økonomier. Der er en hastigt voksende middelklasse, og købekraften vokser eksplosivt.

Salling Groups position i det polske marked er nemlig en helt anden end det danske. Direktøren mener også, at den store forskel på markedspositionerne smitter positivt af på måden, de arbejder på:

- Vi har ikke en ret stor markedsposition i Polen, så vi skal holde os til ilden der. Vi er den lille, der udfordrer den store, og den skiftende hat fra Danmark til Polen kan godt være komplekst. Men det hjælper os til at holde os skarpe i Danmark, at vi har et referencepunkt i Polen, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112